Je leto, čas dovoleniek, keď po bicykli siahajú aj tí z nás, čo ho nepoužívajú príliš často. V dnešnom rozhovore však na otázky OZ Mulica, združenia občanov za zdravšiu mobilitu v Žiline a okolí, odpovedá človek, ktorého možno vidieť na bicykli nielen v lete, ale skoro celý rok – učiteľ Žilinskej univerzity Pavel Žarnay.

Aký máte vzťah k bicyklovaniu sa? Ako používate bicykel?

Bicyklujem už od mladosti, teda už takmer 50 rokov. Spočiatku v študentských rokoch to bolo len pre spestrenie voľných chvíľ, povoziť sa len tak po uliciach alebo objavovať neznáme zákutia mesta. Keď sa mi podarilo našetriť na „turistický Favorit”, moja prvá dlhšia túra, na ktorú nezabudnem, bolo asi 100 km z Trenčína cez Hrozenkov do Uherského Brodu a späť. Potom aj s kamarátom cez prázdniny etapovite cez Podbanské, Štrbské Pleso, Ždiar, Branisko,… až na Dukelský priesmyk a späť.
Dnes bicykel využívam každý deň, výnimkou je len to, ak z nejakého mimoriadneho dôvodu musím sadnúť do auta, alebo sa nachádzam niekde mimo domova. Ale aj tam hľadám možnosti na získanie nejakého bicykla. Aj na takej dovolenke v zahraničí, napríklad pri mori, dávame s manželkou prednosť možnosti požičať si bicykle pred výpožičkou motocykla, či automobilu. Doma je to predovšetkým na rýchle a lacné premiestňovanie v mieste bydliska, a to nielen v lete, ale aj v zime. Stačí, ak sú pre bicykel čo len trochu zjazdné cesty, ale najmä bez ľadu, lebo dve kolesá sú predsa menej ako štyri….. A keď je dosť snehu, prídu samozrejme na rad bežecké lyže.

Chodievate do práce na bicykli? Ako často a prečo?

Denne. Mám to šťastie, že medzi bydliskom a pracoviskom na fakulte je len sídlisko a lesopark. A tak jazdím iba po bežných miestnych cestných komunikáciách, prípadne aj po chodníkoch pre peších, ak sa to dá. Aj s vybratím, resp. úschovou bicykla na začiatku a na konci prepravnej relácie mi to trvá cca 15 min. Prináša mi to nielen úsporu cestovných nákladov MHD, ale spravidla aj času čakania na trolejbus a samozrejme aj času potrebného na peší presun na / zo zastávky. Prináša mi to samozrejme aj vnútorný pocit spokojnosti z vynaloženej fyzickej námahy i menšieho znečistenia okolia hlukom a smradom aj z môjho motorového vozidla. Aj pohyb po meste je oveľa jednoduchší a rýchlejší, keď netreba niekedy dosť komplikovane hľadať a platiť za miesto na zaparkovanie auta, čakať v dlhých kolónach na preplnených križovatkách alebo obchádzať pre autá uzavreté mestské pešie zóny a parky.

Ako sa cítite pri jazde spolu s autami na jednej ceste?

Spravidla mi neprekážajú, najmä ak príliš nedymia alebo sa nepohybujú celkom tesne pri okraji vozovky, ale nechávajú tam voľný aspoň meter široký pás. Horšie je to však v daždi. Sprcha špinavej vody z kaluží alebo aspoň hmla z nej je obvykle od automobilov vždy “k dispozícii”. Postrachom cyklistov v tejto situácii sú kamióny a veľké cestné návesové súpravy, a namä sklápacie vozidlá. Je zrejme pre vodiča auta veľmi ťažké vcítiť sa do pozície cyklistu, ak on sám si sedí v teple a v suchu.

Učili ste svoje deti bicyklovať sa? Ako to dopadlo?

Samozrejme, a dopadlo to výborne. Obaja synovia si to vyskúšali najprv na detských bicyklíkoch s prídavnými kolieskami, neskôr mali každý svoje športové bicykle. Dnes jeden jazdí na bicykli tiež takmer denne, druhý sa vzhľadom na podmienky bydliska blízko Dunaja orientuje skôr na in-line korčuľovanie po jeho hrádzi.

Keby ste mali čarovný prútik, čo by ste v meste zmenili v prospech cyklistov?

Predovšetkým vyhradiť a dobre vyznačiť trasy pre individuálnu cyklistickú prepravu a na nich smerovky s názvami cieľov i vzdialenosťami k nim. Na autobusových a železničných staniciach vytvoriť dostatočné kapacity pre úschovu i ochranu bicyklov, taktiež po meste rozmiestniť hustú sieť úschovní a požičovní bicyklov za symbolický nájomný poplatok, aj s miestom a vybavením na prípadný operatívny malý technický zásah, ak je to náhle potrebné (napríklad dohustenie duše). Zišlo by sa prípadne tiež viac lacných servisných miest pre drobné i väčšie opravy bicyklov, a to nielen tých drahších, ale aj celkom obyčajných. A keby ešte v obytných domoch boli miesta na uloženie bicyklov s dostatočnou kapacitou a na úrovni vchodu do domu, aby nebolo treba vždy absolvovať s bicyklom v ruke cestu po schodisku, alebo nebodaj ho ešte aj “vpratávať” do tesnej kabínky výťahu.

Čo odkážete tým, ktorí nad každodennou cestou do práce uvažujú?

… že aj v hospodársky vyspelejších krajinách je nielen víkendová rekreačná cyklistická aktivita, ale aj každodenná preprava na bicykli dôležitým civilizačným fenoménom súčasnosti i budúcnosti. Tiež aj to, že je to najmä v dobrom počasí nielen úspora času a financií, ale aj príjemný relax a príspevok k dobrej fyzickej i duševnej kondícii, ktorý je prospešný nielen pre činnosť srdca, ale najmä kĺbov, svalstva a celého pohybového aparátu človeka.

Ďakujeme za rozhovor.

-4- Na bicykli do práce aj v zime (Pavel Žarnay)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *