Mobilita v Žiline a vo svete

Z pohľadu obyvateľov Žiliny je viacero problémov, ktoré súvisia s dopravou a mobilitou. Úvahu o nich, by sme mohli začať zodpovedaním nasledovných otázok:
  • Môžu sa chodci bezproblémovo pohybovať po chodníkoch?
  • Dostanú sa zdravotne postihnutí, deti, starší občania do všetkých pre ne potrebných častí mesta bezproblémovo?
  • Je dostupnosť škôl, úradov, súdov, zdravotníckych a iných inštitúcií pre všetky skupiny obyvateľstva bezproblémová?
  • Dokáže sa cudzinec alebo aj občan orientovať v našom meste bez toho, aby sa niekoho spýtal, kde sa čo nachádza? Sú nejaké označníky, mapy zrozumiteľné a existujú vôbec?
  • Na akej úrovni je dostupnosť rôznych mestských častí MHD? Je umožnený bezproblémový prestup?
  • Sme spokojní s parkovaním v meste a na sídliskách?
Mobilita vo svete

Vo svete je mobilita úzko spojená s dopravným plánovaním a urbanizmom. Nárast individuálnej automobilovej dopravy (IAD) spôsobil, že viaceré mestá, ale aj regióny (predovšetkým v západnej Európe, USA, Japonsku a pod.) si uvedomili dôležitosť riešenia dopravnej situácie z pohľadu dopravného plánovania a urbanizmu.
Ako možno riešiť mobilitu v mestách?
Problémy nárastu individuálneho motorizmu spôsobujúce aj veľké ekonomické, hospodárske a ekologické škody, prinútili v niektorých krajinách sveta zodpovedné inštitúcie, aby sa začali zaoberať riešením týchto problémov a prijali také opatrenia, ktoré by tieto negatívne efekty eliminovali, prípadne znížili. Preto sa prijali opatrenia, ktoré majú tieto spoločné znaky a to:
  • Mestá vytvorili a prijali dôležité územno-plánovacie dokumenty, tzv. dopravné plány (niečo také ako je u nás generel dopravy. Mesto Žilina pripravuje v súčasnosti nový generel dopravy), v ktorých sú deklarované a navrhnuté dopravné opatrenia a riešenia.
  • Zredukovanie prístupu individuálnej automobilovej dopravy do centra mesta, pričom sa, ale zachová prístup pre osobné automobily v obmedzenom počte
  • Mesto musí byť predovšetkým dostupné hlavne pre peších, mestskú hromadnú dopravu a pre cyklistov
Preto niektoré mestá prijali opatrenia, medzi ktoré patria:
  • Obmedzenie vjazdu osobných automobilov do centra mesta buď formou absolútneho zákazu, alebo vyberaním mýtneho za vstup.
  • Preferovanie efektívnejšieho využívania osobných automobilov, čo znamená, že boli zriadené pruhy na cestách, ktoré mohli využívať iba automobily obsadené aspoň 3 cestujúcimi.
  • Preferovanie využívania verejnej osobnej dopravy (MHD a pod.).
  • Vytvorenie integrovaných dopravných systémov, ktoré sú charakteristické 1 cestovným lístkom, tarifou a pod.
  • Veľká frekvencia spojov do všetkých oblastí v meste, tak aby bola zaručená dostupnosť pre všetkých a v požadovanom čase.
  • Vytvorenie podporných dopravných systémov medzi IAD a MHD (napr. Park + Ride a pod.).
  • Preferovanie cyklistickej dopravy.
  • Vytvorenie prepravnej ponuky aj pre zdravotne postihnutých pod.
  • Vytvorenie opatrení na upokojovanie dopravy v rámci mesta a pod.

Príklady riešenia mobility v rôznych častiach sveta